“Səyahət” və “Səyyah”, “Turizm” və “Turist”, “Ekskursiya” və “Ekskursiyaçı” anlayışları



Səyahət və turizm – insanın müəyyən həyat tərzini xarakterizə edən ayrılmaz anlayışlardır. Bu istirahət, aktiv əyləncə, idman, ətraf mühitin dərk olunması, ticarət, müalicə və fəaliyyətin digər növləridir, lakin burada hər zaman bilavasitə səyahəti müəyyən edən və onu digər fəaliyyət sahələrindən ayıran xarakterik hərəkət – insanın daimi yaşayış yerindən digər əraziyə, ölkəyə, qitəyə yerdəyişməsi iştirak edir.
Səyahət – ümumi şəkildə götürdükdə insanların məkan və zaman daxilində yerdəyişməsidir. Buna uyğun olaraq səyahətçi (və ya səyyah) – məqsəd, istiqamət, hərəkət vasitələri və zaman kəsimlərindən asılı olmayaraq, iki və daha artıq məntəqəyə səyahət edən insandır.
Bir çox səyahətlər yeni ticarət yollarının kəşfi, Yer kürəsinin öyrənilməsi, naməlum ölkələrin və ərazilərin kəşfi məqsədilə həyata keçirilmişdir. Məsələn, ərəb səyyahı İbn-Bəttutə (Abu Abdulla Məhəhmməd ibn Abdulla əl-Ləvati ət-Tənci, 1304-1368) demək olar ki, bütün Şərq ölkələrini piyada gəzmiş, Hindistan, Çində olmuş və özünün bir çox ölkə və ticarət yollarının, müxtəlif xalqların adətlərinin coğrafi təsviri olan “Rihlə” əsərini yazmışdır; İtalyan taciri Marko Polo (1254-1324) XIII əsrin 70-ci illərində öz ölkəsindən Çinə yollanmış və orada 17 il yaşamışdır; məhşur dənizçi və səyyahlar Fernan Maqellan (1480-1524), Vasko da Qama (1469-1524), Xristofor Kolumb (1451-1506) çox böyük kəşflər etmişlər. Müasir dövrün nəqliyyat imkanları səyahətləri insan üçün rahat olan istənilən vaxtda həyata keçirməyə imkan verir.
Zaman ötdükcə səyahətdən turizm adlanan tamamilə yeni formasiya ayrıldı. Səyahətdən fərqli olaraq, turizm, iqtisadiyyat və siyasətin güclü təsirini hiss edən kateqoriyadır. Turizm – ilk növbədə, dəqiq müəyyən olunmuş məqsədləri olan, zaman kəsimləri ilə məhdudlaşdırılmış və bilavasitə turistlər tərəfindən həyat keçirilən, yəni turistin fəaliyyəti hesab olunan səyahətlərin xüsusi kütləvi növüdür; ikinci növbədə, bu cür səyahətlərin təşkili və həyata keçirilməsi (müşayət olunması) üzrə fəaliyyət, yəni turizm fəaliyyətidir. Turizmə ilk təriflərdən birini Avstriya iqtisadçısı Herman fon Şullard (Hermann Von Schullard) 1910-cu ildə vermişdir. O turizmi “xarici vətəndaşların müəyyən ölkə, şəhər və region daxilində və ondan kənarda girişinə, yaşamasına və hərəkətinə birbaşa aidiyyatı olan və əsasən iqtisadiyyat xarakterli fəaliyyətin ümumi cəmi” kimi xarakterizə etmişdir.
Turizm – səyahətdən xeyli sonralar meydana gəlmiş termindir. Elmi ədəbiyyatlarda turizmə xeyli təriflər verilmişdir, lakin etimoloji baxımdan “turizm” sözü fransız sözü olan “tourisme” sözündən meydana gəlmişdir ki, burada da sözün kökü “tour” – səyahətə başladığın məkana qayıtmaqla sona çatan səyahət, gəzinti kimi tərcümə olunur..
Turizm - müvəqqəti olacağı ölkədə (yerdə) ödənişli fəaliyyətlə məşğul olmamaq şərtilə, şəxslərin istirahət, sağlamlaşdırma, tanış olma, idrakı, iş-peşə, idman və dini məqsədlərlə daimi yaşayış yerlərindən digər ölkəyə (və ya öz ölkə hüdudlarında digər regiona) müvəqqəti getmələridir.
Turizmin nə vaxt yaranması barədə bu günə qədər bir çox fərziyyələr vardır. Bəzən məqsədinə və hətta təşkili formasına görə turizm hesab oluna bilən səyahətlərin tək-tək hallarına qədimdə - romalılarda, antik yunanlarda, bəlkə də daha qədim dövrlərdə də rast gəlinmişdir. Orta əsrlərdə hətta Qüdsə - Müqəddəs torpağa və Romaya zəvvarlıq həyata keçirən ayrı-ayrı qrupların müşayət olunmasına dair turizm fəaliyyətinin başlanğıcını da izləmək mümükündür. Bu proseslərin dəqiq öyrənilməsi nəticəsində onları qəti olaraq turizmə, daha doğrusu onun başlanğıcına aid etmək olar. İnsanların nə məqsədlə səyahət etməkləri barədə bir çox fikirlər mövcudur, bəzilər səyahəti insanların sadəcə istirahət etmək arzusu ilə, bəziləri gündəlik həyatdan qaçaraq yeni insanlarla tanış olmaq arzusu ilə əlaqələndirirlər. Ümumiyyətlə demək olar ki, turizm, insanların gərgin iş günlərindən dincəldiyi istirahət və əyləncə sahəsidir. Səyahətlərin hər bir iştirakçısı özünü səyyah  hesab edir və bu səyahətlər insanları mənəvi və fiziki baxımdan zənginləşdirir. 

Turizmin yeddi əsas cəhəti vardır:
1) Sağlamlaşdırıcı – həyat qüvvələrinin bərpasına xidmət edir;
2) İdman – hər bir insanın əldə edə bilməyəcəyi nailiyyətlərlə əlaqədardır;
3) Estetik – təbiətin gözəl mənzərələrindən (fauna və flora) zövq almaq imkanı verir;
4) Dərketmə - bu cəhətlə insanın ətraf mühit haqqında informasiya almaq imkanı əlaqədardır;
5) Sosial-kommunikativ – turizmin əsas tərkib hissələrindən hesab olunur. Belə ki, səyahətlərin insanların kütləvi ünsiyyəti ilə əlaqədardır;
6) Emosional-psixoloji – turizmin bu tərəfi müsbət emosiyalar əldə etmək və istirahət etmək imkanı verir;
7) Yaradıcılıq – ondan ibarətdir ki, səyahətlər insanların təsəvvür və fantaziyasını inkişaf etdirir, qeyri-standart və müstəqil fikirləşməyə məcbur edir.

Turizm hal-hazırda - unikal hadisə və fenomen olub, sosial-iqtisadi və ictimai münasibətlərin inkişafı və formalaşmasının son mərhələlərində müasir sivilizasiyanın doğurmasıdır. Turizmin tarixi 160 ildən çox deyil, məhz həmin dövrdə turizm biznesinin ilk işçisi – ingilis Tomas Kuk öz fəaliyyətinin həyata keçirməyə başlamışdır. 1841-ci ildə o, ilk dəfə olaraq öz həmfikirləri üçün Leyster şəhərindən Lafboro şəhərinə ilk dəmir yolu turu həyata keçirmişdir. Bu, ilk növbədə inkişaf etmiş ölkələrdə elmi-texniki inkişaf və sosial-iqtisadi münasibətlərin dərin evolyusiyasının təbii nəticəsidir.
Turizm və səyahət anlayışlarının bir-birinə çox yaxın olmaqlarına baxmayaraq, turizm səyahətdən fərqlənir və burada 4 əsas fərq müəyyən olunmuşdur:

1.     Səyahətin məsafəsi – digər əraziyə (region və ya ölkə) yerdəyişmə (müvəqqəti) – turizmin bazis nəzəriyyəsində əsas kriteriyalardan biridir. Səyahət edənin öz həmişəki (daimi) yaşayış yerindən uzaqlaşma məsafəsi kifayət etməlidir ki, o həmin ərazidə gecələyə bilsin.
2.     Səyahət edənin yaşayış yeri – bu, səyahət edənin daxili və ya xarici turist kateqoriyasına aid etmək üçün çox vacibdir. Bu kriteriya həm də səyahət edənin müəyyən ərazidə olması ilə əlaqədar münasibətlərin tənzimlənməsi üzrə tətbiq olunan hüququ müəyyən edir və statistikanın aparılması üçün lazım olur.
3.     Səyahətin məqsədi – məqsədlərin beynəlxalq və milli təsnifatı mövcuddur. Turizmin əsas məqsədləri: əyləncə (attraktiv), rekreasiya və dərketmə. Əhəmiyyətinə görə ikinci dərəcəli məqsədlərə sağlamlıq və müalicə, daha sonra işgüzar, istirahət və s. aid edilir.
4.     Gedilən ərazidə qalma müddəti – turist kateqoriyasına (bütün digər əlamətlər olmaq şərtilə), getdiyi yerdə (daimi yaşayış yerindən başqa yerdə) 24 saatdan çox, 12 aydan az olan müddətə gedən səyahətçilər aid edilir.
Turistin bir çox tərifləri mövcuddur, lakin 1963-cü ildə BMT-nin Beynəlxalq turizmə dair komfransında turistin aşağıdakı tərifi qəbul edilmişdir: Turististirahət, sağlamlaşdırma, tanışlıq, idrakı (tarix və mədəniyyət sərvətlərindən bəhrələnmə və s.),iş-peşə,idman və dini məqsədlərlə getdiyi ölkədə (yerdə) ödənişli fəaliyyətlə məşğul olmamaq şərtilə 24 saatdan 12 ayadək müddətə müvəqqəti olan şəxsə deyilir.

Turizm xidmətləri tərkibinə ekskursiyalar da daxil edilir. Ekskursiya – turist və ya ekskursiyaçının mənəvi, estetik, informasiya və digər dərketmə tələbatlarının ödənilməsinin təmin edən turizm xidmətidir. Ekskursiyaçı – müəyyən ərazi, yaşayış məntəqəsi və ya digər ölkə ərazisinə vətəndaşlıq, cins, dil və təhsilindən asılı olmayaraq 24 saatdan az olan müddətə (həmin ərazidə gecələməyən) turizm məqsədilə səyahət edən müvəqqəti (bir günlük) səyahətçidir. Ekskursiya zamanı iştirakçılar ətraf mühit, təbiət hadisələri və abidələri, tarixi abidələr, məişət element və səhnələri, ərazi, şəhər, region və s. görməli yerləri ilə tanış olmaq imkanı qazanırlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Dünya turizmində turizm regionlarının bugünkü(2010) və gələcəkdəki(2030) bazar payları

Dünya turizmində turizm regionlarının bugünkü (2010) və gələcəkdəki (2030) bazar payları (%-lə)